Conducerea modernã a activitãţii unei societãţi comerciale este de neconceput fãrã a avea la bazã un volum suficient de informaţii. Obţinerea acestora la timp şi de o calitate superioarã implicã utilizarea pe scarã largã a tehnicii electronice de calcul. De calitatea informaţiilor cu care opereazã organele de conducere şi de capacitatea de analizã a acestora depinde, în ultimã instanţã, calitatea deciziilor luate pentru desfãşurarea în bune condiţii a activitãţii economice.

Se poate afirma cã, din punctul de vedere al conducerii, informaţia reprezintã purtãtorul de noutate despre fenomenele şi procesele economice care se desfãşoarã în cadrul unei societãţi comerciale sau în afara acesteia, dar au legaturã cu ea şi care este folositã în activitatea de analizã şi decizie.

Informaţia este produsul unui şir întreg de prelucrãri a datelor primare care apar ca urmare a desfãşurãrii activitãţii unei societãţi comerciale.

Profesor,


vineri, 5 noiembrie 2010

Evaluarea competenţelor digitale în cadrul examenului naţional de bacalaureat 2011


Introducere
Proba D, de evaluare a competenţelor digitale, are statutul de probă obligatorie pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările/ calificările.
Proba D se desfăsoară în laboratoarele de informatică din unităţile de învăţământ, în perioada menţionată în Calendarul examenului de bacalaureat - 2011, după un grafic stabilit la nivelul fiecărui centru de examen. Programarea examenelor se face începând cu prima zi stabilită în calendar, în zile consecutive, utilizând la maximum resursele necesare.
Subiectele de bacalaureat nu vizează conţinutul unui manual anume. Manualul scolar reprezintă doar unul dintre suporturile didactice utilizate de către profesori şi elevi în vederea formării competenţelor prevăzute de programa scolară.

Structura probei D
În fiecare dintre zilele alocate probei, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare pune la dispoziţia centrelor de examen câte o variantă de subiecte de examen şi câte 15 pachete distincte de fişiere care urmează să fie prelucrate în conformitate cu cerinţele din subiecte.
Fisierele din fiecare pachet sunt formate din aceleaşi elemente de principiu (de exemplu o zonă de text, o imagine, un tabel etc.), dar aceste elemente au un conţinut distinct pentru fiecare pachet în parte. Toate pachetele sunt distribuite pe calculatoarele din laboratorul în care se desfăsoară proba, conform procedurilor specifice. Toţi candidaţii care susţin proba în aceeaşi zi primesc aceeaşi variantă de subiecte, dar prelucrările menţionate în cerinţe sunt realizate asupra unor pachete de fişiere individuale.
O variantă de subiecte este structurată pe două fişe de lucru care cuprind sarcinile propuse candidaţilor spre rezolvare, în următoarele condiţii:
- fişa A – cu conexiune funcţională la Internet;
- fişa B – după întreruperea conexiunii la Internet.
Fişa A cuprinde subiectul I, iar fişa B cuprinde trei subiecte (II, III şi IV). Fiecare dintre subiectele I, II şi III este notat cu 10 puncte, iar subiectul al IV-lea este notat cu 70 de puncte. Nu se acordă puncte din oficiu.
Itemii utilizaţi în subiecte sunt de tipurile:
- pentru subiectul I: itemi semiobiectivi – întrebări cu răspuns scurt, întrebări structurate;
- pentru subiectul al II-lea: itemi semiobiectivi – întrebări cu răspuns scurt, itemi de completare;
- pentru subiectul al III-lea: itemi obiectivi cu alegere multiplă;
- pentru subiectul al IV-lea: itemi semiobiectivi (întrebări structurate) şi itemi subiectivi, de tip rezolvare de probleme.

Rezolvarea cerinţelor cuprinse în subiectele I şi al IV-lea are un caracter preponderent practic; cerinţele cuprinse în al II-lea şi al III-lea subiect vizează în special competenţe de specialitate de natură teoretică.
Cerinţele cuprinse în subiecte asigură o cuprindere echilibrată a competenţelor evaluate şi au un grad de complexitate care permite tratarea acestora în timpul stabilit.

Competenţe de evaluat la proba D
Competenţele de evaluat sunt menţionate detaliat în programa de bacalaureat pentru evaluarea competenţelor digitale, având în vedere domeniile:
-       utilizarea computerului şi organizarea fişierelor;
-       editoare de texte;
-       informaţie şi comunicare;
-       concepte de bază ale tehnologiei informaţiei (IT);
-       editoare de calcul tabelar;
-       baze de date;
-       prezentări.
Distribuirea domeniilor de competenţă pe subiecte este:

Fişa
Subiect
Principalele domenii de competenţă vizate
A
I
Utilizarea computerului si organizarea fişierelor
Informaţie şi comunicare
B
II
Concepte de bază ale Tehnologiei Informaţiei (IT)
Utilizarea computerului si organizarea fisierelor
III
Concepte de bază ale Tehnologiei Informaţiei (IT)
Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor
IV
Editoare de texte
Prezentări
Editoare de calcul tabelar
Informaţie şi comunicare (limbajul HTML)
Baze de date
Utilizarea computerului si organizarea fisierelor



Precizări privind evaluarea la proba D
În cadrul examenului de bacalaureat evaluarea se realizează prin raportare la competenţele de evaluat, prezentate în programa disciplinei.
La baza construirii competenţelor de evaluat s-au avut în vedere nivelurile cognitive: cunoaştere, comprehensiune sau înţelegere, aplicare, analiză, sinteză, evaluare.
Cunoaşterea vizează identificarea de termeni, relaţii, procese, observarea unor fenomene, procese, nominalizarea unor concepte, culegerea de date din surse variate, definirea unor concepte etc.
Înţelegerea vizează compararea unor date, reprezentarea unor date, stabilirea unor relaţii, calcularea unor rezultate parţiale, clasificãri de date, reprezentarea unor date, sortarea – discriminarea, investigarea, descoperirea, explorarea etc.
Aplicarea vizează reducerea la o schemă sau model, anticiparea unor rezultate, reprezentarea datelor, remarcarea unor invarianţi, rezolvarea de probleme prin modelare şi algoritmizare etc.
Analiza vizează descrierea unor stări, sisteme, procese, fenomene, generarea de idei, argumentarea unor enunţuri, demonstrarea, compararea unor rezultate etc.
Sinteza vizează formularea unor concluzii, calcularea şi evaluarea unor rezultate, interpretarea rezultatelor, analiza de situaţii, elaborarea de strategii, relaţionări între diferite tipuri de reprezentări etc.
Evaluarea vizează aplicarea, generalizarea şi particularizarea, integrarea, verificarea, optimizarea, transpunerea, realizarea de conexiuni, adaptare şi adecvare la context etc.
Baremul de evaluare şi de notare este instrumentul pe baza căruia se apreciază lucrările elevilor. Este un instrument de evaluare şi de notare asociat unei/ unor sarcini concrete de lucru date elevilor.
Baremul de evaluare şi de notare este elaborat cu un grad înalt de obiectivitate şi aplicabilitate, astfel încât să reducă la minimum diferenţele de notare între corectori.
Baremul de evaluare şi de notare este proiectat pe baza notării analitice. Notarea analitică are avantajul de a asigura rigurozitatea corectării, favorizând realizarea unor aprecieri obiective.
Baremul de evaluare şi de notare permite evaluarea precisă a răspunsurilor la itemii de tip alegere multiplă. În cazul itemilor de tip rezolvare de probleme, baremul de evaluare şi de notare include elemente ale răspunsului care vor fi punctate. În acest fel candidatul primeste punctaj pentru rezolvări parţiale ale cerinţei itemului. Se punctează însă corespunzător oricare alte metode de rezolvare corectă a cerinţei.
Caracterul teoretic, dar şi practic al probei D conduce la aspecte specifice pentru evaluarea competenţelor digitale, aceasta fiind realizată pe baza fişierelor de lucru, prelucrate conform cerinţelor din subiecte, precum şi pe baza răspunsurilor furnizate de către candidat, completate pe foaia de examen.
În urma evaluării realizate conform baremului, pe baza punctajului obţinut, se stabileşte nivelul de competenţă digitală.

Niciun comentariu: